.:: دومیـــــــــم | سرگرمی دانلود آموزش ::.

طنز جوک sms فال اخبار جنجالی عکس دانلود تفریح اموزش جومونگ عکس بازیگر هالیوود کلیپ های موبایل ترفند ها نرم افزار مجانی

.:: دومیـــــــــم | سرگرمی دانلود آموزش ::.

طنز جوک sms فال اخبار جنجالی عکس دانلود تفریح اموزش جومونگ عکس بازیگر هالیوود کلیپ های موبایل ترفند ها نرم افزار مجانی

آیا "ایران خودرو" ورشکست می شود؟

آیا

ایران خودرو یک شرکت صرفا اقتصادی نیست بلکه این شرکت به دلیل ابعاد اجتماعی و نقشی اقتصادی فرامرزی که ایفا کرده از نظر سیاسی اهمیت زیادی نزد دولتمردان پیدا کرده است.

همه از ورشکستگی شرکت 10 میلیارد دلاری ایران خودرو سخن می گویند در حالی که این شرکت دارای 40 درصد سهام دولتی ،بازار 70 میلیون نفری و همراه با حمایت همه جانبه نظام بانکی دولتی و خصوصی است. بنابراین چرا برخی خواهان آن هستند که ایران خودرو را ورشکسته اعلام کنند در حالی که برای چنین شرکت هایی ورشستگی معنا ندارد.

از سوی دیگر شرایط امسال شرکت ایران خودرو با سال های قبل تغییر چندانی نکرده و تبعا سوال بعدی این است که چرا امسال سعی می شود تا خبر ورشکستگی بزرگترین شرکت خودرو ساز ایران و خاور میانه و 19 همین خودروساز جهان با آب وتاب بیشتری رسانه ای شود.

به گزارش فردا ، هرچند مقایسه صنعت خودرو سازی ایران با رقبای قدیم خارجی از جمله کره جنوبی اصلا قابل مقایسه نیست و هنگامی که برای مثال محصولات دو شرکت هیوندای و ایرانخودرو را که همزمان هم تاسیس شده اند را مقایسه می کنیم متوجه فاصله بسیار عمیق و وسیع با سطح توسعه صنعت خودرو سازی کشور با جهان می شویم که در جای خود قابل بحث است،اما قطع نظر از این مسئله این شرکت بخش قابل توجه از منابع مادی وانسانی کشور را طی سال های اخیر در درون خود جذب کرده و در عین حال هنوز حمایت های دولتی و بازار داخلی خودرا از دست نداده بنابر این نمی توان به راحتی آن را ورشکسته اعلام کرد مگر آنکه کسانی از این مسئله سود می برند.

اصلا مهم نیست که ایران خودرو چقدر بدهی دارد.حتی اگر 10 هزار میلیارد تومان بدهی این شرکت که حداکثر رقم اعلام شده از سوی رسانه ها است درست باشد با این حال شرکت ایران خودرو به دلیل وموقعیت خاص خود امکان ورشکستگی ندارد.این موقعیت ویژه از سه دیدگاه سیاسی، اقتصادی و اشتغالزایی قابل تحلیل است.

بنگاه خودروسازی ایران خودرو یک شرکت صرفا اقتصادی نیست بلکه این شرکت به دلیل ابعاد اجتماعی و هم چنین نقشی اقتصادی فرامرزی که با تاسیس سایت های مختلف خارجی ایفا کرده از نظر سیاسی اهمیت زیادی نزد دولت مردان پیدا کرده است.شرکتی که بیش از دهها سایت تولید یا مشارکت در سرمایه گذاری یا صادرات خودرو را به کشورهای دیگر کلید زده و بهبهره برداری رسانده همچنین محصولات آن در کوچه و خیابان و در مناطق مختلف فقیر و غنی کشور در رفت آمد است طبیعی است که موقعیت آن از بعد سیاسی از حساسیت بالا برخوردار می شود.به تعبیر دیگر ایرانخودرو در ویترین اقتصاد بین المللی و داخلی که دولت برای خود چینش کرده آنهم در جایگاه مطرح قرار داده بنابر این سخن گزافی است بپذیریم ایران خودرو ورشکست شده است.

از بعد اقتصادی نیزایران خودرو شرکتی است که از محل انحصارات دولتی می تواند همچنان بازار داخلی خودرو خود را حفظ کند ومحصولات خودر را با حمایت دولت به فروش برساند و نظام بانکی با ارئه وام های مختلف توان خرید خودرو را در میان مردم تقویت کند.همچنین این شرکت توانسته از بانک توسعه اسلامی در سال گذشته وام 60میلیون دلاری دریافت کرده و این به معنای وضعیت مثبت بین المللی این شرکت است. اگر چه سیاست های انقباظی بانک مرکزی باعث شد تا وام کمتری به متقاضیان پرداخت شود اما این فرایند ممکن است در کوتاه مدت کمی این شرکت و کلا خودرو سازان را تحت فشار قرار دهد اما شرکتی با قدمت ایران خودرو در نهایت در مقطع کوتاهی دچار زیان شود کما اینکه امسال در صورت های مالی خود زیان اعلام کرده اما این به معنای ورشکستگی نیست.یکی از نکات مهم این است که در هیچ کشوری از دنیا بزرگترین بانک یک کشور مبادرت به پرداخت وامهای خرد هفت میلیون تومانی تا 70دمیلیون تومانی خودرو برای پشتیبانی از یک شرکت نمی کند اما بانک ملی این زمینه را برای ایرانخودرو فراهم کرده و این به معنای آن است که ایرانخودرو را باید فراتر از یک بنگاه بنگریم.در کنار این بانک، بانک های خوصوصی نیز پشتیبان این بانک هستند و می توانند در منابع لازم را در اختیار این شرکت بگذارند.

البته نباید از اظهارات غیراقتصادی برخی مسئولان ونماینده گان مجلس نیز چشم پوشید که عملا مانع از تحقق به موقع و تداوم منطقی قرارداد تندر 90 شدند تا درنهایت امید جایگزین شدن این خودرو به جای پیکان تا حدودی به وضع فروش خود سروسامان بدهد.

از بعد اشتغالزایی نیز بالغ بر 35 هزار نفر به صورت مستقیم و چند برابر این میزان به صورت غیر مستقیم مشغول در ایران خودرو مشغول به کارند، حفظ این میزان اشتغال وظیفه هر دولتی است.در شرایطی که بیکاری یکی از معضلات اساسی کشور است بنابر این حفظ این اشتغال برای دولت مهم خواهد بود.بیکار شدن شاغلان در ایراخودرودر هر سطحی بازتاب اجتماعی سیاسی گسترده ای خواهد داشت

منبع:   سایت بزرگ تفریحی فان شاد.کام

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد