حالت دار کردن مو


style_181

از قدیم‌الایام مردم همواره برای حالت دادن به مو‌های خود از کتیرا و انواع روغن‌های موجود استفاده می‌کردند.
هرچند در آن زمان تنها کتیرا و روغن‌هایی نظیر روغن بادام در دسترس بود اما همزمان با پیشرفت فناوری، گونه‌های شیمیایی حالت دهنده‌های مو که به ژل، موس یا چسب مو معروف هستند، تولید و روانه بازار شد.
البته کارایی این محصولات در مقایسه با کتیرا و روغن های قدیمی بهتر و استفاده از آنها ساده‌تر است اما باید توجه داشت از آنجایی که حالت‌دهنده های قدیمی منشأ گیاهی داشتند، آسیب کمتری را متوجه مو‌ها می‌کردند.
در حال حاضر نیز با توجه به اثبات اثرات مفید حالت‌دهنده‌های قدیمی سعی بر آن است که در تولید محصولات شیمیایی هم از این گیاهان استفاده شود. به عبارت بهتر استفاده از کتیرا یا روغن بادام در حالت‌دهنده‌های شیمیایی مو نوعی تبلیغ برای آنها به شمار می آید و نشان دهنده کیفیت بهتر آنها نسبت به محصولاتی است که صرفا از مواد شیمیایی تهیه شده‌اند.

‌محصولات حالت دهنده مو، همگی از نظر شیمیایی پلیمرهای حل شده در حلال مایع هستند. وظیفه پلیمرهای موجود در این ترکیبات آن است که رشته‌های مو را به هم متصل کند، ضمن آنکه، پوشش پلیمری محیط بر تارهای به هم چسبیده مو، باعث افزایش حجم کلی آنها نیز می‌ شود.
با استفاده از این فرآورده می‌توانید مدل دلخواه خود را برای مدت نسبتا طولانی بر روی مو تثبیت کنید. باید گفت که ژل‌ها نسبت به موس‌ها قوام سفت‌تر و کم انعطاف‌تری به موها می‌بخشند.
موس یا فوم یکی از محصولات شکل دهنده مو به شمار می آید که به شکل کف‌ ‌کرم مانند از بطری خارج می شود. چسب مو هم همانگونه که از نام آن پیداست بسیار قوی بوده و مو‌ها را به هم می‌چسباند.
البته در کنار این محصولات حالت‌دهنده‌های دیگری نظیر کرم، واکس، اسپری و روغن‌مو هم در بازار موجود است که هر یک کارایی مخصوص به خود را دارند.
توصیه متخصصان بر این است که تا جای ممکن کمتر از این حالت دهنده ها استفاده شود و در صورتی که این محصولات مورد استفاده قرار گرفتند، شست‌وشوی مو‌ها فراموش نشود.
متخصصان می‌گویند باقی ماندن این محصولات روی مو برای مدت طولانی موجب پوسیدگی مو می‌شود.

کوچک کردن شکم


اگر از شکل بدن خود، به خصوص در ناحیه شکم ناراضی هستید، باید بدانید که تنها پرداختن به ورزشهایی که بر روی یک ناحیه از بدن متمرکز میشود کافی نیست و فایده چندانی هم ندارد. بلکه این ورزش برای تاثیر واضح و آشکار باید در کنار ورزشهایی برای تمام بدن انجام شود زیرا بدن نمیتواند چربی را تنها در یک ناحیه از بین ببرد و شما نمیتوانید تنها با ورزش دادن یک نقطه از بدن خود و رها کردن باقی بدن به نتایج دلخواه دست یابید.

به این ترتیب اگر از داشتن شکمی بزرگ یا شل و افتاده رنج میبرید، قبل از اینکه مخارج سنگینی برای خرید وسایل ورزش دراز و نشست و ابزارهای مخصوص کوچک کننده شکم بپردازید، کار تناسب اندام را با ساده ترین شکل ورزش که رایگان هم هست، شروع کنید :راه رفتن و دویدن!البته فراموش نکنید که این ورزشها کل بدن را تحت تاثیر قرار میدهند و بعدها برای شکم هم باید حرکات مخصوصی انجام دهید. اگر شکم شما شلتر و برآمده تر از چیزی است که میخواهید، به احتمال زیاد در بدن شما نواحی دیگری هم وجود دارند که باید ورزیده و محکم شوند. برای دستیابی به شکمی صاف، تمام بدن شما باید لاغرتر شود. دوباره بخوانید: تمام بدن باید لاغر شود!


کار را با انجام دادن ورزشهای سریعی که تعداد ضربان قلب را افزایش داده و سوخت و ساز بدن رابهبود میبخشند آغاز کنید.سه مرتبه پیاده روی سریع در هفته راه حل مناسبی برای دستیابی به این هدف است. این کار نه تنها کالری میسوزاند بلکه برای قلب هم بسیار مفید است. یک نکته مهم اینکه به یاد داشته باشید انجام دادن تمرینهای ورزشی و داشتن رژیم غذایی موجب نمیشود که در مدت بسیار کوتاهی لاغر شده یا شکمی صاف پیدا کنید. همانطور که شما یک شبه این شکم را پیدا نکرده اید، نمیتوانید آنرا یک شبه از بین ببرید. پس بردبار باشید و به تمرین ادامه دهید. اگر قصد دارید به منظور خاصی -ازدواج، شرکت در مراسمی مهم و…- از وزن خود بکاهید، برای به دست آوردن نتیجه مطلوب، لااقل سه تا شش ماه قبل از این مراسم کار را شروع کنید چون بدون شک یک هفته کافی نخواهد بود!
چند نکته: خوردن و ورزش کردن: ورزش پرس شکم  همراه با رژیمی کم چربی، برای تناسب عضلات شکم بسیار خوب است. اما عده بسیاری تصور میکنند که میتوانند در طول روز هرچه میخواهند بخورند و هنگام عصر ۱۰۰ پرس شکم انجام داده و تمام غذاهای چربی که در طول روز مصرف کرده اند را بسوزانند. اگر شما مصرف چربی خود را کاهش ندهید، هرچه ورزش کنید فایده ای نخواهد داشت و شما نه تنها هیچ نتیجه مثبتی نخواهید گرفت، بلکه ممکن است شکم بزرگتری هم پیدا کنید. چرا؟ چون به این ترتیب در حال شکل دهی و محکم کردن چربیهای روی عضلات خود خواهید بود.
لاغری موضعی: واقعیت این است که لاغری موضعی تقریبا وجود خارجی ندارد. شما نمیتوانید از بدن خود انتظار داشته باشید که در اثر غذا خوردن صحیح و انجام حرکات ورزشی تنها در بعضی مواضع لاغر شود. بالا رفتن سوخت و ساز بدن، چربیهای ذخیره شده در کل بدن را مصرف میکند و اشخاصی که تصور میکنند با داشتن رژیم غذایی تنها صورتشان لاغر میشود یا تنها کمرشان گود میشود، باید بدانند که چربی در تمام بدن آنها رو به کاهش است، اما این کاهش در بعضی مواضع سریعتر و در بعضی مواضع که چربی بیشتری داشته و متراکم تر است، دیرتر آشکار میشود. اما خبر وب اینکه شما میتوانید با انجام دادن حرکات ورزشی صحیح این سوختن چربی در مواضع مذکور را سرعت بخشیده و زودتر به تناسب اندام دست یابید.
یک تمرین ساده برای افزایش سوخت و ساز بدن برای افزایش سریع متابولیسم که به سوزاندن کالری بیشتر و عملکرد منظمتر منجر میشودف تمرین ساده زیر را انجام دهید:

به یاد داشته باشید که افزایش سوخت و ساز یا متابولیسم، کالریهای اضافه در کل بدن را از بین میبرد و در کنار رژیم غذایی صحیح تمام بدن، از جمله شکم را متناسب خواهد کرد.

۱/ ۳۰ ثانیه یک حرکت ورزشی سریع -مانند دو درجا یا طناب زدن- انجام دهید

۲/ یک دقیقه به انجام حرکتی متوسط -مانند دوی آهسته یا قدم رو سریع حتی درجا- بپردازید

۳/ این مراحل را ده مرتبه تکرار کنید (مجموعا حدود ۱۵ دقیقه) ۴/ به مدت ۳ تا ۵ دقیقه با انجام حرکات کششی آرام، بدن را خنک کنید

چه شامپویی برای موهای ما مناسب است؟


به دلیل حساس بودن پوست سر بهتر است برای تمیز کردن موها، از شامپوهای ملایم استفاده شود.توصیه می کنیم از شامپو بچه استفاده کنید.
در صورتی که شامپو بچه با موی شما سازگار نیست ، از شامپوهایی استفاده کنید که “ph”آن ۵ باشد، زیرا این Ph میزان اسیدی و قلیایی بودن شامپو) بسیار نزدیک به اسیدیته نرمال پوست سر است.
شامپوهای ضدعفونی کننده فقط در مواردی که پوست سر فرد، مبتلا به برخی عفونت هاست توصیه می شود که در این صورت بهتر است بیمار به دکتر مراجعه کند.

طریقه شامپو کردنبرای محافظت از موهای خود، مطمئن شوید که موی شما تمیز و براق است. این مساله بسیار مهم است. شامپوی خود را متناسب با جنس موهایتان و از مارکهای معتبر تهیه کنید. ترکیبات شامپوهای مختلف از لحاظ کیفیت به طرز چشمگیری با هم متفاوتند. یک شامپوی خوب و مناسب علاوه بر قدرت پاک کنندگی ، باید مانع التهاب ، سوزش و خشکی پوست شود. این مساله مهمتر از میزان “ph”شامپو است.شستشوی زیاد و مکرر موی سر، رطوبت و چربی لازم پوست سر را از بین می برد. مواد افزودنی شامپوها مثل عصاره های گیاهی ، عصاره میوه ها و پروتئین تاثیری در وضعیت و حالت موها ندارد.موهای خیلی چرب باید روزی یکبار شامپو شوند، اما اگر موهای شما خشک است ، نباید هفته ای یک تا ۲ بار بیشتر شسته شوند، زیرا در صورت شستن زیاد و مکرر، رطوبت موها به طور کلی از بین می رود. شامپوهای مخصوص موهای خشک ، ترکیبات خاصی برای جذب چربی دارند، که باعث می شود موها شاداب تر به نظر آیند. حالت دهنده ها و نرم کننده های موی سر، به شادابی و لطافت موها کمک می کنند و مانع نفوذ مواد مضر به ریشه مو می شوند. چون آب به میزان کمی قلیایی است ، اگر بلافاصله بعد ازشامپو کردن و شستشوی موها، آن را خشک کنید، باعث ایجاد الکتریسیته ساکن در موها می شود و نهایتا مرتب کردن مو را مشکل می سازد.

مادربزرگ های ما در قدیم این مشکل را با اضافه کردن آب لیمو یا سرکه به آب ، در آخرین مرحله شستشوی موی سر و در واقع با خنثی کردن محیط قلیایی آب حل می کردند. روش جدید که امروزه به همین منظور به کار می رود؛ استفاده از کرمهای مخصوص و نرم کننده بعد از شامپو کردن موهاست. بعلاوه برای تثبیت میزان “ph”مو، مواد افزودنی به این محصولات اضافه می شود که علاوه بر درخشندگی و زیبایی مو، آنها را پر پشت تر نشان می دهد.
برخی مواد قلیایی مانند آبهای املاح دار، شامپو، رنگ مو، مواد فر، در صورت تماس مداوم و مکرر با پوست سر باعث صدمه و آسیب به کورتیکول مو می شوند. کرمهای مخصوص که بعد از رنگ کردن موها استفاده می شود، باعث حفظ رطوبت کورتیکول (لایه درونی موها) می شوند. سلولهای تشکیل دهنده کورتیکول ، از تبخیر آب جلوگیری می کنند، در نتیجه آسیب دیدن آنها به هر دلیل باعث خشکی موی سر می شوند.

شامپو برای موهای خشک و چربموهای خشک را باید با شامپوهای چرب حاوی “کاد” و “قطران” و “لسیتین” شست و شو داد. موهای چرب را نیز باید با فرآورده های “جوهر سدر” تمیز کرد. برای موهای چرب همچنین از شامپوهای خشک که به صورت پودر هستند و نیازی به خیس کردن ندارند، استفاده می شود. البته شامپوهای خشک، لزوم شست و شو با آب و صابون یا شامپوی معمولی را هر چند بار یک بار منتفی نمی کند.
در مواقعی که بعد از شامپو کردن ، مو کدر می شود و همه چربی مو از بین می رود، لازم است که مقدار کمی چربی به مو برسد تا مو نرم و براق گردد. برای این منظور باید از “بریانتین ها” به صورت مایع و به مقدار کم استفاده شود. البته برای موهای چرب توصیه نمی شود. در موهای چرب از”لوسیون های چربی گیرنده”، برای زدودن چربی پوست سر نیز استفاده می شود.

روش استفاده از شامپو، لوسیون، اسپری، کرم و ماسک مو


الف) شامپوها: شامپوها اصولا به سه فرم مایع (Liquid)، ژل شامپو (Gel Shampoo ) و شامپو کرم (Cream Shampoo) عرضه میشوند. صرف نظر ار فرم شامپو، ابتدا موها را به خوبی خیس کرده و سپس کمی از شامپو را به موها زده، یک تا سه دقیقه موها را ماساژ دهید تا به خوبی کف کند.سپس سر را کاملا شسته و آبکشی نمایید. در صورتی که هر روز سر را میشویید، یک بار شامپو زدن در هر بار حمام رفتن کافی است. در غیر این صورت، حد اقل دو بار شامپو بزنید. شستشو با آب سرد موجب درخشان تر شدن رنگ موها میشود.
شامپوهای ضد شوره معمولا دارای دوره و روش کاربرد محدودی هستند. روش کاربرد این شامپوها در ابتدای درمان معمولا هر روز و یا یک روز در میان به مدت یک ماه و پس از آن به صورت یک بار در هفته و به مدت یک سال است.ب)

کرم، لوسیون، محلول و کنسانتره: روش کاربرد همه محصولات فوق کم و بیش مشابه است. پس از شستشوی موها با شامپو و خشک کردن با حوله، موها را با کرم، لوسیون، محلول کنسانتره آغشته کرده و بدون شستشوی مجدد موها را خشک کرده و حالت دهید.(توجه ، روش استفاده همراه این محصولات را همیشه به دقت مطالعه کنید. بعضی از محلولها و کرمها نیاز به شستشوی مجدد دارند).
ج) اسپری های مو:پس از شستشوی موها با شامپو و خشک کردن با حوله، از اسپری استفاده کنید. دفعات اسپری بسته به بلندی موها متفاوت است. معمولا برای موهایی با طول متوسط، چهار تا پنج بار اسپری در یک نوبت کفایت میکند.
سپس موها را شاننه کنید تا همه موها به اسپری آغشته شوند و در انتها موها را همزمان با خشک کردن حالت دهید.
د) ماسکها: پس از شستشوی موها با شامپوی مناسب، ماسک را به همه موها مالیده به خوبی ماساژ دهید. دو تا پنج دقیقه صبر کنید و سپس با آب شسته و آبکشی کنید. سپس موها را خشک کرده و حالت دهید. ماسکها را معمولا یک یا دو بار در هفته به کار میبرند.

استفاده درست از عطر


بسیاری از مردم فکر می‌کنند که برای باکلاس بودن باید عطر و ادکلن‌های گران‌قیمت بخرند چون مرغوب‌تر و خوش‌بوترند. این فکر از جهاتی غلط است. هر کسی می‌تواند با هزینه‌‌ای اندک عطر مناسب خود را بخرد که از آن راضی باشد. عطر یا ادکلن مرغوب و گران‌قیمت هم خوب است اما وقتی با بدن شما سازگار نباشد، فایده‌ای ندارد. یکی از آشنایان عطر بسیار گران‌قیمتی خریده بود که به شدت پز قیمتش را می‌داد اما وقتی آن را به خودش می‌زد بویی شبیه آب پیاز داشت! پس این واکنش پوست شماست که ملاک است نه جیب شما!
این شاید نکات مفیدی در این زمینه باشد. مطمئناً دیدگاه شما نسبت به استفاده از عطر و ادکلن عوض خواهد شد.

چرا گفتیم سازگاری با بدن شما؟ عبارت دقیق‌تر «سازگاری با پوست شما»ست. باز هم بسیاری از مردم طرز استفاده غلطی از ادکلن و عطرها دارند: آنها را به لباس خود می‌زنند! نمی‌دانم شاید عطرهایی مخصوص لباس هم وجود داشته باشد ولی مساله این است که عطر باید روی پوست جواب بدهد. ما دکتر پوست نیستیم ولی به تجربه بیشتر ما دریافته‌ایم که پوست افراد با یکدیگر متفاوت است. شاید بوی بدن افراد مانند خطوط سرانگشتان مخصوص همان فرد باشد. بنابر این هر عطری احتمال دارد روی پوست افراد مختلف، واکنش‌های شیمیایی متفاوت و در نتیجه بازتاب مختلفی داشته باشد. این در اصطلاح علمی یعنی PH و میزان اسیدی بودن یا قلیایی بودن پوست افراد متفاوت است.

عطرها چه بویی دارند!؟ ما مجبوریم از همان معیار چشایی برای شناسایی نوع بوی عطر استفاده کنیم: «شیرین»، «تلخ»، «ترش». چند رده‌بندی‌ دیگر مانند انواع رایحه‌ی گل‌ها یا میوه‌ها یا حتی بوی چوب درختان و شکلات و توتون نیز وجود دارد ولی این سه نوع رایحه به اضافه‌ی «سرد» و «گرم» ساده‌ترین معیارهای ما برای شناسایی عطرها هستند. (شور!؟ عطر شور کجا بود؟) علاوه بر صفات «تند» و «ملایم» شاید بشود صفت‌های «سنگین» یا «سبک» را هم به کار برد.
برخی از عطرها ترکیبی از این سه رایحه به اضافه‌ی سردی و گرمی هستند مثلاً: عطرهای گرم و شیرین یا سرد و تلخ یا تند و شیرین با تندی و ملایمت‌های مختلف.

چه فایده‌ای دارد شناسایی این بوها!؟ خب چندین فایده! اولی این که عطر را آگاهانه انتخاب می‌کنید و دوم این که ذائقه‌ی بویایی خود و مکانی را که از آن عطر استفاده می‌کنید می‌توانید تعیین کنید و حتی ذائقه‌ی دوستان و نزدیکان‌‌تان را شناسایی کنید و عطر مناسب به آنان هدیه بدهید و بعد این که دوست‌تان را که بوی آب پیاز می‌دهد متوجه کنید که پول به تنهایی خوشبویی نمی‌آورد!

عطرهای گرم و شیرین و تلخ = مناسب برای فصول سرد یا مناطق سردسیر
عطرهای سرد و تلخ یا ترش = مناسب برای فصول گرم یا مناطق گرمسیر و مجالس دوستانه
عطرهای تند از هر نوع = برای میهمانی‌ها و مجالس
نوع و فصل استفاده هم البته اول بستگی به ذائقه‌ی بویایی شما دارد.

اصلاً عطر چیست و ادکلن کدام است؟ میزان در شناسایی عطر ۴۰% است. همان طور که طلای ۱۸ تا ۲۴ عیار یا نقره ۸۰ تا ۱۰۰ مرغوب تا خالص خوانده می‌شود، معیار عطر نیز ۴۰% است یعنی از عصاره‌ (اسانس، جوهره) به دست آمده ۴۰% عطر خالص باشد ومابقی آن آب و الکل و دیگر افزودنی‌ها که آن خالص‌ترین و گران‌ترین عصاره‌هاست. حالا معیاربندی عطرها از همین میزان غلظت شروع می‌شود:
- ۲۰ تا ۴۰% عطر مرغوب تا خالص یا Perfum
- اگر عطری بین ۱۰ تا ۲۰% از این مواد معطر را داشته باشد به آن می‌گویند: عطر یا اودوپرفیوم Eau de perfume
- اگر بین ۵ تا ۱۰% مواد معطر باشد به آن می‌گویند Eau de toilette اودوتوالت
- اگر ۲ تا ۴% داشته باشد به آن می‌گویند Eau de cologne اودوکلن یا ادکلن
و این بود فرق عطر با ادکلن که البته روی شیشه‌ی آنها با علامت FL.OZ نوشته شده که هر کدام در چه رده‌ای هستند و این عدد هم هیچ ربطی به مرغوبیت و کیفیت یک ادکلن ندارد. ادکلن و اودوتوالت نیز فرق چندانی از نظر مصرف با هم ندارند و اینجا فقط یک طبقه‌بندی تجاری و نوع استفاده مورد نظر بوده است. به طور معمول ما به ادوتوالت هم ادکلن می‌گوییم.

به نام‌های معروف زیاد توجه نکنید. اگر چه ادکلن‌های معروف و محبوب بسیار خوبی پیدا می‌شوند ولی چه بسا یک عطر یا ادکلن کمتر معروف از نظر تجاری، موجب رضایت شما شود. تقریباً در بازار ایران هم اینک به حدی نمونه‌های بدلی و تقلبی از مارک‌های معروف ساخته شده که تشخیص آن واقعاً دشوار است. مگر این که به فروشنده که باید خود کارشناس باشد، کاملاً اطمینان داشته باشید که مثلاً ادکلن محبوب شما به جای فرانسه در یکی از کارگاه‌های زیرزمینی دوبی یا پاکستان پر نشده باشد!

شما می‌توانید طبق سلیقه یا ذائقه‌ی بویایی خود انتخاب کنید که چه نوع عطرهایی را می‌پسندید آیا عطرهای گیاهی با منابع گل‌ها و درختان و صمغ درختان و دانه‌ها و میوه‌ها را دوست دارید یا عطرهای با منابع حیوانی نظیر مُشک که از آهو گرفته می‌شود یا عنبر که از نهنگ عنبر به دست می‌آید یا منابع و فرآورده‌های آلی و نفتی. به کلمات و نوع رایحه‌ای که معمولاً روی جعبه یا شیشه‌ها نوشته می‌شود بیش از زیبایی و ظاهر شیشه توجه کنید.

وقتی به عطرفروشی رفتید هر بار بیش از دو سه نوع عطر را امتحان نکنید چون بعد از چند دقیقه شامه‌ی شما از تشخیص میزان احساس‌تان نسبت به عطرهای آخری عاجز می‌شود. تازه سگرمه‌های عطرفروش را که جعبه‌ی سی چهل عطر و ادکلن را برای شما بازکرده و روی پیشخوان گذاشته نمی‌بینید!؟

یک چیز جالب بر اساس تجربه شخصی دریافته‌ام که شاید به طور کامل صدق نکند اما در بسیاری موارد این طور به نظر رسیده است که افراد مایل به چاقی یا چاق یا افرادی که غذاهای گرم و شیرین و یا بستنی و شیرینی‌جات را دوست دارند به عطرهای شیرین و افراد لاغر یا کسانی که به غذاها و خوراکی‌های تند و شور و ترشی‌جات علاقه دارند به عطرهای سرد و تلخ بیشتر تمایل دارند. شاید برمی‌گردد به ارتباط بویایی و چشایی و نزدیکی این دو.

گفتیم عطر باید روی پوست جواب بدهد. دقیقاً کجا؟ چند نقطه از بدن هست که دارای نبض است: پشت گوش‌ها در قسمت زیر آن و کناره‌های بینی و مچ دست و مچ پا. گردن هم هست ولی سعی کنید به گردن نزنید چون پوست گردن مقداری حساس است. همان کناره‌های بینی و پشت گوش و نبض مچ دست از همه مناسب‌تر است. ضربان نبض باعث می‌شود که رایحه‌ی عطر بیشتر در هوا پخش شود. اگر به فاصله ساعد و بازو یعنی میان آرنج و یا پشت زانوی پا و کنار قوزک پا نیز دقت کنید آنجا نیز یک نبض هست و مناسب زدن عطر. اگر پوست شما خشک است می‌توانید قبلاً از کرم‌ یا لوسیون‌ استفاده کنید تا ماندگاری عطر بیشتر شود.

یک قلق یا تجربه‌ی جالب به شما بگویم. لازم نیست حتماً با عطر دوش بگیرید. اگر می‌خواهید میزان پایداری عطرتان بیشتر باشد، بعد از این که مقداری به پوست‌تان زدید، کمی منتظر بمانید تا خشک شود و جذب پوست شود و بعد یکی دوبار دیگر به همین ترتیب انگار که بخواهید چند لایه روی هم بکشید این کار را تکرار کنید. این‌طور مواد معطر بیشتر جذب پوست می‌شود. در حقیقت الکلی که به عطر اضافه می‌شود عطر را با خود متصاعد کرده و موجب پخش شدن آن در فضا می‌شود.

در گرما یا تابستان از عطرهای سرد و به میزان بیشتر استفاده کنید. الکل موجود در ادکلن‌های مختلف در گرما سریع تبخیر می‌شود. احساس خنکی و سردی عطر نیز برای دیگران خوشایند است.

سعی کنید اسپری و ادکلن‌ها تا حد امکان به موی سر شما نپاشد. آن طور که می‌گویند و احتمالاً درست باشد برخی ترکیبات موجود در آن ممکن است باعث سفیدی زودرس موی سر شما شود.

شیشه‌های عطر و ادکلن خود را پشت پنجره و جلوی نور آفتاب قرار ندهید. مخصوصاً اگر شیشه‌ی آنها شفاف و سفید یا غیررنگی است.

یک توصیه‌ی شخصی که اگر دوست داشتید جدی بگیرید: همیشه سعی کنید یک یا حداکثر دو نوع عطر یا ادکلن مخصوص به خود داشته باشید. وقتی احساس کردید آن یک یا دو نوع عطر به شما سازگار بودند و خودتان و دیگران از آن راضی بودید، سعی کنید آن عطرها را به عنوان «شاخصه» یا معرف و یکی از نشانه‌های شناسایی خود حفظ کنید و تنها از آن استفاده کنید. این پرستیژ خاصی به شما می‌دهد و ضمن آن استفاده گوناگون از عطر و ادکلن‌های مختلف زیاد خوشایند نیست و حتی شاید برخی از آنها با پوست شما سازگار نباشد.

چطور و از کجا بفهمیم عطری که استفاده کردیم خوب است؟ خب بپرسید! از دوستان و نزدیکان. ولی این نکته را داشته باشید که معمولاً اگر عطری نزد دیگران خوشایند باشد خودبخود نزدیکان یا دوستان از شما خواهند پرسید: این ادکلن یا عطر شما چیه؟ احساس خوشایند آنها را در نظر داشته باشید. معمولاً بیشتر افراد عطرهای ملایم را می‌پسندند تا عطرهای تند.

از همان ادکلنی که همیشه استفاده می‌کنید اسانس یا عطر آن یا اشانتیون‌های آن را بگیرید و همیشه در سفر یا جاهای مختلفی که رفتید همراه خود داشته باشید. اصلاً می‌توانید تست ادکلن‌های مختلف روی پوست‌تان را به جای خرید شیشه‌های بزرگ از همین اشانتیون‌های کوچک و ارزان‌قیمت شروع کنید و لازم نیست شیشه‌ی بزرگ صد سی سی و گران قیمت یا یک خمره یا یک بشکه بزرگ بگیرید که بعداً متوجه شوید به درد نمی‌خورد!

یادتان باشد که شما «عطر را به خاطر دیگران می‌زنید» چون بعد از چند دقیقه شما به خاطر عادت به آن دیگر بویی نمی‌شنوید. پس عطر برای ایجاد احساس بهتر از شما در نظر دیگران است. در هر شغل و سمتی هستید عطر را فراموش نکنید. دوستی دارم که کارگر یک کارخانه است بعد از اتمام کار همیشه به خودش ادکلن می‌زند بعد وارد جمع می‌شود. واقعاً آدم باکلاس و فهمیده‌ای است. برعکس او آشنای دیگری دارم که کلاس می‌گذارد اما ترجیح می‌دهم یک راکون به من نزدیک شود تا او! شاید هم این مطلب را بیشتر از حرص او نوشته باشم هر چند که می‌دانم وبلاگ نمی‌خواند! به هر حال بیشتر افراد تقریباً روی یک چیز نقطه اشتراک دارند و آن این که برای بوی خوش احترام قائلند.

بخار دادن به پوست و ماسک صورت


پس از سپری کردن یک روز طولانی و سخت،برای پوستتان چه چـیزی مـی تواند بـهتر از تغذیه شدن با موادی که به آن نـیاز دارد بـاشد؟ ماسک هـای صـورت ابـزاری منـاسب برای تغذیه و زیبا سازی پوست به شمار می روند. انواع آماده ی این ماسک ها هستند که میـتوانید آنها را تهیـه نمایید، اما نـیازی بـه ایـن کـار نیـست. شـما به راحتی و با استفاده از مواد اولیه ای که در هر آشپزخانه ای پیدا میشود، بـراحـتی
می توانید ماسک های فوق العاده ای تهیه کنید. مواد طبیعی نظیر عسل، آووکادو، خیار، و حتی کاکائو می توانند بهشت را برای پوستتان به ارمغان بیاورند.ماسک های صورت در انواع مختلف هستند و برای مصارف متفاوت نظیر: پاک کننده، صاف کننده، و معطر و تازه کننده کاربرد دارند. نوع ماسکی که شما استفاده می کنید به نوع پوستتان بستگی دارد.

افرادی که دارای پوست های خشک هستند می توانند موارد زیر را امتحان کنند:

زرده ی تخم مرغ به همراه روغن زیتون و عسل گرم شده
۴/۱ هویج له شده به همراه یک زده تخم مرغ
۲/۱ آووکادو که در زرده ی تخم مرغ میکس شده باشد

چند گزینه ی مناسب برای پوست های چرب هم عبارتند از:

یک قاشق چایخوری خمیر ترش را با مقدار کمی شیر گرم مخلوط کنید و صبر کنید تا حالت پف کرده به خود بگیرد. برای گرفتن بهترین نتیجه می توانید این کار را در حمامی که هوای گرم و مرطوبی دارد انجام دهید.


مقداری از گوجه فرنگی پوست گرفته را به صورت پوره در آورید، سپس مقداری پودر سیب زمینی به آن اضافه کنید، این دو ماده را با هم مخلوط کرده تا یک مایع خمیر مانند بدست آید.
سفیده ی تخم مرغ را با چند قطره لیمو ترش مخلوط کنید. این کار همچنین در برطرف کردن جوش های سر سیاه معجزه می کند.
خیار هم پوست را سفید می کند و هم می توانید از تکه های بریده شده آن بر روی چشم ها استفاده کنید تا هم از پف چشم ها کاسته شود و هم حلقه های مشکی دور چشم کمتر شوند.

پوست های چرب و لکه دار:

با ۴/۱ سیب، ۴/۱ هلو، ۴/۱ خیار، ۴ گرم صدف دریایی پودر شده و ۶ گرم آرد شروع کنید. میوه های را با هم مخلوط کرده و در بلندر بریزید تا محلول سسی شکلی بدست آورید، سپس پودرهای دیگر را به آن اضافه کرده و بهم بزنید.

یک ماسک فوق العاده برای مرطوب کردن و نرم کردن پوست که حتی برای پوست های حساس نیز می تواند مورد استفاده قرار بگیرد مخلوطی از آرد جو و عسل است. ( ۳ قاشق چایخوری از هر یک)

و برای آن دسته از افراد خوش شانس که دارای پوست های معمولی هستند (و یا حتی برای هر کسی که تمایل دارد از آن استفاده کند) ماسک شکلاتی صورت را امتحان کنید! این ماسک حساس یک مرطوب کننده ی عالی به شمار می رود و پوست صورت شما را مانند پوست کودکان نرم و لطیف می کند.

به این منظور باید:

۳/۱ پودر کاکائو

۳ قاشق سوپخوری خامه ی پر چرب

۲ قاشق چای خوری پنیر محلی

۴/۱ فنجان عسل

۳ قاشق چای خوری آرد جو

را با هم مخلوط کنید و آنها را بر روی صورت خود بمالید. برای ۱۰ دقیقه دراز بکشید و سپس پوست صورت خود را با آب گرم بشویید. به طور باورنکردنی و با خوشمزگی تمام پوستتان تازه و شاداب می شود.

یکی از انواع ماسک ها که هم اثر بخشی بسیار بالایی دارد و هم می تواند برای انواع مختلف پوست ها مورد استفاده قرار بگیرد، مخلوطی از عسل و تخم مرغ است. (سفیده ی تخم مرغ برای پوست های چرب و زرده ی تخم مرغ برای پوست خشک) و مقدار کمی روغن زیتون. این مواد را با هم مخلوط کرده و آنرا با کمک انگشت روی صورت بمالید و با نوک انگشتان به آرامی بر روی پوست ضربه های کوچکی وارد کنید تا به خوبی جذب شوند. پس از اینکه محلول را بر روی پست خود مالیدید، پوست خود را به آرامی ماساژ دهید. مجدداً این کار را تکرار کنید و لایه ی نازک دیگری را بر روی پوست مالیده و مجدداً ماساژ بدهید.

در تمام موارد باید محلول را بر روی پوست استعمال کرده و اجازه دهید تا به طور کامل بر روی پوستتان خشک شود.

به عنوان یک قاعده ی کلی باید همیشه به خاطر داشته باشید که نمی بایست برای مدت زمانی بیش از دو مرتبه در هفته از این ماسک ها استفاده کنید. همچنین باید سعی کنید که هر مرتبه محتویات آنرا عوض کنید. بد نیست که پیش از استعمال ماسک ابتدا آنرا تست کنید. به این منظور کمی از آن را به پشت گوش خود بزنید، ۲۰ دقیقه صبر کنید، سپس آنرا بشویید. اگر پس از ۲۴ ساعت پوست پشت گوشتان طبیعی بود، آنوقت می توانید از آن ماسک استفاده کنید.

بیشترین مصرف کنندگان ماسک های صورت را خانم ها تشکیل می دهند، اما آقایون نیز می توانند به اندازه ی خانم ها از مصرف آن لذت برده و از مزایای آن بهرمند شوند.

بخار دادن به صورت

یکـی از سـوالاتی که به وفور مطرح می شود این است که چگونه میتوانیـم پوست خـود را جـوان و شاداب نگه داریم؟ چـقدر جـالـب اسـت بـدانـید کـه پـاسـخ این سـوال را اقوام باستان بهتر از ما میدانسته اند. به عنوان مثـال پاک کردن  و تمیز کردن پوست با استفاده از بخار برمی گردد بـه زمان رومـی هـا. آنـها بـرای تمیز کردن بزرگان خود ابتدا آنها را در محلی پر از بخار وارد میکردند، سـپس آنها را می شستند  و بعد هم ماساژ می دادند. در عصر اخیر بخار دادن بـعنوان  خـدماتی فـانتزی از سـوی سـالن هـای آرایشـی محسوب می شود.

بخار دادن به صورت از مزایای فراوانی برخوردار است:

منافذ پوست را باز می کند
سلول های مرده ی پوست را از روی آن پاک می کند
جریان خون را تسریع می کند
پاک کنندگی عمقی را مقدور می سازد
برای بهبود آکنه و جوش های سر سیاه مفید است

می توانید بخار دادن به پوست را هفته ای یک مرتبه به صورت روتین انجام دهید و پس از آن ماسک صورت را بر روی پوست خود استعمال کنید.

برای اینکه بهترین سود را ببرید و هزینه های بالای سالن های آرایش هم بر شما تحمیل نشود، می توانید به راحتی این کار را در منزل انجام دهید. تنها چیزی که نیاز دارید صورت خودتان، ماده ی تمیز کننده، ظرف، آب و یک حوله ی بزرگ است.

۱- آرایش روی صورت را پاک کنید. پوست خود را با آب و صابون و یا هر ماده ی تمیز کننده ی دیگری که می دانید پاک کنید و سپس پوست صورت را به طور کامل خشک نمایید.

۲- ظرف را پر از آب کنید. حداقل ۳ فنجان آب؛ و آن را جوش بیاورید.

۳- آب را داخل یک ظرف کم عمق و پهن بریزید.

۴- صورت خود را حداقل ۲۰ سانتی متر بالا تر از ظرف قرار دهید، حوله را روی سر خود بیندازید. بخار باید گرم و آرام بخش باشد نه داغ و سوزاننده! اگر بخار خیلی داغ بود و احساس ناراحتی می کردید، سریعاً این کار را متوقف کنید!

۵- برای مدت زمانی نزدیک به ۵ تا ۱۰ دقیقه زیر حوله بمانید، سپس پوست خود را با آب سرد بشویید. این کار به مصدود شدن منافذ پوست کمک می کند.

۶- در این زمان می توانید از مرطوب کننده و یا ماسک صورت استفاده کنید.

شما می توانید در بخار آب از گیاهانی نظیر چای سبز، بابونه، اسطوخودوس و نعناع نیز استفاده کنید. گیاه را در یک فنجان خیس کرده و به آب در حال جوش اضافه نمایید. پیش از استفاده از هر گونه گیاهی مطمئن شوید که به گیاه مورد نظر آلرژی نداشته و پوستتان نسبت به آن حساسیت ندارد.

یکی دیگر از شیوه های رساندن بخار به صورت این است که:

۱- پوست صورت را تمیز کنید.

۲- لیفتان را در آب کاملاً گرم خیس کنید، آب اضافی آن را بگیرید و روی صورتتان قرار دهید.

۳- زمانیکه لیف سرد شد (معمولاً در کمتر از یک دقیقه) آنرا از روی صورت خود بردارید، و مرحله ی ۲ را مجدداً تکرار کنید. برای رسیدن به بهترین ننتیجه باید این کا را ۵ تا ۱۰ مرتبه تکرار نمایید.

۴- با آب سرد صورت خود را آبکشی کنید و سپس از ماسک صورت یا مرطوب کننده ی ملایم استفاده نمایید.

توجه داشته باشید که استفاده از موادی که دارای درجه حرارات بالایی هستند در هر دو متد نه تنها فایده ای ندارد بلکه می تواند به پوست شما آسیب هم برساند. بخار بیش از اندازه می تواند پوست صورت را بسوزاند. مراقب باشید و کاری را انجام دهید که در آن احساس راحتی کنید.

اگر پوستتان حساس است و یا قبلاً دچار بیماری های پوستی بودید پیش از استفاده از هر گونه ماسک و یا بخار ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

از آنجایی که بخار کل ناخالصی های پوست را از بین می برد، کاملاً طبیعی است که لکه هایی پس از آن بر روی پوست ایجاد شود، که البته این لکه ها به مرور زمان از بین می روند. چهره ی شما پس از استفاده ی مکرر از ماسک و بخار تغییر زیادی پیدا خواهد کرد.

خانمهای خوش لباس‌ چگونه می‌روند سرکار؟


می گویند وقتی برای مصاحبه شغلی می‌روید, حسابی به تیپ و قیافه تان برسید و بهترین لباس‌هایتان را بپوشید چون گرچه توانایی‌های شما در گزینش شما برای آن شغل مهم هستند ولی حتما قبول دارید که هیچ کس از کارمند شیک پوش و مرتب بدش نمی آید. روان شناسان اعتقاد دارند که ظاهر افراد در مصاحبه‌های شغلی در انتخاب آنها برای آن شغل موثر است. این راهنمایی‌ها رابخوانید تا به آقایی شیک پوش و آراسته در محل کارتان تبدیل شوید.

۷ توصیه به خانم‌ها

۱) کفش و جوراب تیره بپوشید: شاید شماره کفش شما بالای ۴۰ باشد, دراین صورت جزو خانم‌های بزرگ پا به شمار خواهید رفت. برای اینکه پاهایتان کوچک تر به نظر بیایند, کفش‌ها و جوراب‌هایی به رنگ تیره انتخاب کنید. فراموش نکنید به طورکلی کفش‌ها و جوراب‌های تیره برای محیط کار رسمی مناسب ترند.

۲) جین نپوشید: اگر شما وکیل خانم و یا کارمندی در یک شرکت بازرگانی هستید و یا یک خانم استاد دانشگاه هستید, باید در محل کارتان رسمی لباس بپوشید. بنابراین جینها را از لباس‌های محل کارتان حذف کنید. شلوارهای پارچه ای با اتو و راه‌های ظریف عمودی به رنگ‌های خاکستری و مشکی و سرمه ای به ظاهر شما رسمیت می‌بخشند.

۳) صندل نپوشید: صندل به هیچ وجه مناسب پوشیدن در محل کار نیست. صندل‌ها بیشتر برای مهمانی‌های زنانه مناسب‌اند. به جای صندل به سراغ کفش‌های رسمی تر بروید که بسته ترهستند. شما می‌توانید این کفش‌ها را تخت انتخاب کنید و یا پاشنه‌های سه سانتی را بگزینید. اگر دوست دارید کفش محل کار شما پاشنه داشته باشند, پاشنه‌های پهن را انتخاب کنید تا سطح اتکای بیشتری روی زمین داشته باشید. راه رفتن در تمام روز با پاشنه‌های تیز خیلی دشوار است. شما در کنار رسمی بودن لباس و کفش کارتان باید به فکر راحتی خودتان هم باشید.

۴) زیورآلات را کنار بگذارید: لباس رسمی برای محل کار را با استفاده از زیورآلات نامناسب نکنید, به طور کلی, زیورآلات مناسب محل کار نیستند , به خصوص انواعی که سرو صدا تولید می‌کنند و طرح‌ها و نقش‌های بزرگ و خیره کننده دارند. در یک لباس رسمی, دست کم یک انگشتر و یا حلقه ساده مناسب است؛همین.

۵) رنگ‌های رسمی را انتخاب کنید: رنگ‌های رسمی و مناسب برای مانتو ومقنعه و یا روسری در محل کار سرمه ای, مشکی, خاکستری است. بنابراین تلاش کنید مانتو, روسری, شلوار و مقنعه تان را در محل کار در این طیف رنگی برگزینید.

۶) کیف‌های شل, ممنوع؛ کیف‌های دستی شل و ول برای محیط کار رسمی مناسب نیستند و شما را شلخته و نا مرتب نشان می‌دهند. به جای آن به سراغ کیف‌هایی با زاویه‌های تیز و جنس‌های محکم و شق و رق و براق بروید.

۷) مرتب باشید: شلوارهای بگی, روپوش‌ها و روسری‌های چروک, کفش‌های خاکی و واکس نزده, از شما یک خانم نامرتب در محل کارتان می‌سازند. درعوض, لباس‌های اتو کشیده و مرتب, کفش‌های چرمی تمیز و واکس خورده و شلوارها و مانتوهای ساده اما شکیل از شما یک خانم رسمی در محل کارتان می‌سازند.

فواید ماساژ صورت


۱- بهبود حالت عضلات و پوست صورت. پوست نرمتر و با قوام تر می شود.

۲- ریلکس شدن عضلات صورت وچشمها.

۳- تسکین سر درد ها و دردهای ناحیه صورت. ۴- کاهش چین وچروک ریز و کم عمق پوست صورت.

۵- تحریک جریان خون.

۶-کاهش استرس و تنش. نکته:پیش از ماساژ صورت دستهای خود را با آب و صابون کاملا بشویید.

نکته:پیش از اقدام به ماساژ آرایش صورت خود را کاملا پاک کنید. نکته:چنانچه پوست صورت شما دچار آکنه و یا زخم است از ماساژ دادن صورت خودداری کنید. نکته:میتوانید در ماساژ صورت از روغنهای مخصوص نیز استفاده کنید. کف دستهای خود را به روغن آغشته کرده و به آرامی به صورت خود بمالید. (البته بغیر از ماساژ چشمها)

نکته:جهت کلی ماساژهای صورت میبایست مطابق  زیر باشد.

۱- چـشمـان خـود را ببـنـدید و کف دستها را روی چشمها قرار دهید. به روی چشم هـا فشـار ملایمی وارد کرده و به آهستگی دستها را بردارید.

۲- شـست خـود را در وسـط چـانه قـرار دهـیـد و با حرکات چرخشی آن را ماساژ دهید.

۳- با کـف دستـها، یـکی بدنبال دیگری، روی پیشانی را از راس بینی تا خط رویش موها بکشید.

۴- از راس بیـنـی شـروع کرده، و از ابتدا تا انتهای ابروها را با انگشتان شست و اشاره نیشگون وار بکشید.

۵- زیـر استـخوانهای گـونه را با ملایمت با سوی بالا فشار دهید و بمدت ۳۰ ثانیه نگه دارید.

۶- انگشت اشاره و انـگشت میانی را دو طرف سوراخهای بینی قرار داده و در جهت زیر استخوان هــای گونه، سپس بالاتر تا گوشها بکشید و در انتها در ناحیه شقـیــقه ها یکحرکت دایره وار انجام دهید.
۷- نـوک سـه انـگشـت خود را بروی بخش فوقانی پیشانیقـرار داده و بـا کـمـی فشـار بـه سـمــت شقیقه ها و پایین
بکشید.

۸- انگشتان را روی نقطه شروع ابروها گذاشته و به سمت شقیقه ها بکشید.

۹- انـگشـت اشـاره را از وسط لبـها به سمت گوشه لبها و بالا بکشید و ۳۰ ثانیه نگه دارید.

۱۰- از چـانه شروع کنید و کف دستانتان روی استخوانهای گونه و خط فـک بـه سـمت شقیقه ها و گوش مالش دهید.

۱۱- نوک انگشتان سبابه را روی چانه قرار داده و به سمت بـالا تـا پـایـین استخوانهای گونه بالا بکشید و ۳۰ ثانیه نگه دارید.

ماساژ چشمها

۱- کف دست خود را به روی چشم هـا گـذاشـته و مطابق شکل با اعمال فشاری ملایم بصورت چرخشی آنـرا ماساژدهید.

۲- شـست و انـگشت اشـاره خـود را مــطـابق شـکل رویپلکهای پایین و بالا قرار داده و با ملایمت به مدت ۳۰ ثانیه ماساژ دهید. دراین ماساژ باید کره چشمها را نیز احساسکنید.

۳- دو انـگشـت خـود را در دو طرف کره چشم قرار داده و باحـرکات ملایم رو به بالا و پایین بدون اعمال فشار چشمهارا ماساژ دهید.

۴- با چشمان کاملا باز و یا نیمه بسته، انگشت اشاره را در قسمت راست چشم(راست) قرار داده و سپس چشم را بسمت راست بچرخانید و در مقابل فشار انگشت روی کره چشم اندکی مقاومت کنید. برای چشم چپ نیز عکس بالا عمل کنید. این تمرین را سمت گوشه های داخلی چشم نیز انجام دهید.

چند ماساژ ژاپنی بر پایه طب سوزنی

۱- بـا ضـربات ریتـمیک و نرم با برآمدگیهای انگشتان دست به سر خود ضربه وارد کنید.تاثیر: آرامش بخش، رفع اضطراب.

۲- بـا شست خود روی برآمدگی وسط بینی، میان دو ابرورا فشار داده و نگه دارید. سپس فشار را بردارید. این عمل را تکرار کنید.تاثیر: آرامش بخش، رفع بی خوابی.

۳- سر را میان دو دست قرار داده و با ملایمت فشار دهید.
شست هـا را نیـز در نـاحیه شقیقه ها با حرکت چرخشیحرکت داده ونفس عمیقی بکشید.
تاثیر: رفع تنش، ریلکس کردن عضلات.

۴- انـگشت اشاره را به طـور افقی زیر بینی قرار داده و به چپ و راست حرکت دهید. این کار را ۱۲ بار تکرار کنید.تاثیر: تنظیم متابولیسم و افزایش اعتماد بنفس.

چگونه باید آرایش کنیم؟


اینکه چگونه باید آرایش کنیم را همه ما از سنین خردسالى وقتى یواشکى به سراغ کیف لوازم آرایش مادرمان مى رفتیم و سر و صورتمان را قرمز مى کردیم بلدیم. آنچه اهمیت دارد طریقه صحیح آرایش و رفع عیب هاى صورت با استفاده از محصولات آرایشى است به عبارت دیگر یک آرایش ترمیم کننده. قبل از اینکه ببینیم چه رنگى به صورتمان مى آید و چه رنگى مناسب تابستان است ابتدا باید به فکر ترمیم چاله هاى صورت بود. ابتدا صورت را با یک لایه کرم مرطوب کننده بپوشانید. سپس قلم مو را به پن کیک آغشته و روى صورت بزنید. در صورت استفاده از کرم پودر آن را روى اسفنج خیس مالیده و سپس روى صورتتان پخش کنید.

پس از مالیدن کرم پودر کمى پن کیک روشن را با قلم مو روى صورتتان بکشید تا کاملاً پخش شود و دیر عرق کند. اگر صورتتان پهن است از کشیدن یکنواخت پن کیک روى صورت خوددارى کنید. نواحى کنار گوش محل رویش مو و زیر چانه را پررنگ بزنید تا صورتتان کوچک تر نشان داده شود.

از پن کیک دو رنگ (تیره و روشن) نیز مى توان براى این کار بهره گرفت. با پن کیک تیره مى توان براى کوچک و کوتاه نشان دادن بینى، بزرگ نشان دادن چشمان گود رفته و گردن باریک، برجسته نشان دادن گونه و برطرف کردن لکه ها و زخم ها استفاده کرد. براى برجسته نشان دادن گونه یک خط از گوشه دهان به وسط گوش و یکى دیگر به صورت عمودى از گوشه خارجى چشم به طرف چانه فرض کنید. تلاقى این دو خط را در نظر گرفته و پودر تیره را به صورت هلالى روى صورت بکشید. براى اینکه بدانید چه رنگ آرایشى به شما مى آید به رنگ موهایتان توجه کنید. اگر موى گندمى یا زیتونى دارید، سراغ بنفش، قرمز و یاسى بروید. اگر موهایتان خرمایى است، سایه هاى براق، کرم و رژ لب نارنجى بسیار پیشنهاد مى شود. موهاى شرابى یا بلوطى نیز تمامى رنگ هاى تابستانى را مى پذیرد. سبز با آبى انتخاب خوبى است. براى موهاى بور نیز انتخاب اول رژ لب قرمز است. این افراد اگر بیشتر از خط چشم یا ریمل استفاده کنند زیباتر خواهند شد تا سایه هاى بنفش و صورتى. تیپ مشکى ها نیز پیشنهاد مى شود سراغ طوسى، خاکسترى، مشکى و سرمه اى بروند و از رژ لب هاى قرمز و نارنجى و سرخابى استفاده کنند.
اگر هم به مد فکر مى کنید، سراغ رنگ هاى استوایى بروید. سایه هاى سبز (چمنى، فیروزه اى و مرجانى)، بنفش و آبى آسمانى توصیه متخصصان زیبایى براى تابستان ۲۰۰۶ است. در این مدل ریمل جایى ندارد و تنها از مداد مشکى و سایه براى آرایش چشم استفاده مى شود.
اگر عینک مى زنید، بیشتر از سایه هاى قهوه اى، آبى و بنفش استفاده کنید. استفاده از سایه هاى روشن و صدفى باعث گم شدن چشم پشت عینک مى شود. اگر عینک تان فریم مشکى دارد حتى الامکان از ریمل استفاده کنید و تا مى توانید خط چشم نکشید. این گونه چشم تان بیشتر مورد توجه قرار مى گیرد. برعکس در عینک هاى گریف (بدون فریم) و یا عینک هاى پنسى هر چه سایه روشن تر باشد چشم بیشتر جلوه مى کند. نکته مهم دیگر در آرایش هاى ترمیمى استفاده از سایه کمرنگ براى رفع گودى چشم است. سایه روشن را از گوشه داخلى تا کمى خارج چشم زده و سپس کمى سایه تیره دور چشم بزنید تا چشم بیشتر جلوه کند. در مدل هاى آرایشى که امروزه طرفدار دارد، بیشترین تمرکز روى چشم است. استفاده از دو رنگ سایه مات و تیره مثلاً آبى- سرمه اى در صورت سفید بودن چهره باعث زیباتر شدن چشم مى شود.
برعکس استفاده از سایه تک رنگ چشم را کوچک نشان مى دهد. مالیدن سایه بدون خط چشم باعث مریض حال نشان دادن فرد مى شود.
حتماً از ریمل یا خط چشم براى تکمیل آرایش استفاده کنید. در این نوع آرایش براى بهتر جلوه کردن لب نیز از رژلب و مداد لب همزمان استفاده کنید. مداد لب مى تواند فرورفتگى ها را بپوشاند و همانند ژل بوتاکس عمل کند.رژلب روشن و براق بیشتر براى لب هاى خیلى بزرگ و کشیدن مداد لب براى لب هاى باریک بسیار توصیه مى شود.اینها دستورالعمل هایى بود که براى آرایش ترمیمى به کار مى رود.
براى یک آرایش طبیعى که تنها صورت شما را از بى حالى و رخوت درآورد استفاده از پودر کمرنگ، ریمل رقیق و رژگونه آجرى و رژ لب براق با تنالیه صورتى بسیار عالى است.
در آرایش طبیعى کشیدن خط چشم دور تا دور چشم و سایه هاى دو رنگ زیاد مطرح نیست، اصل مهم قرینه نبودن آرایش چشم و گونه است که مهمترین ویژگى صورت طبیعى است.

آرایش تند و براق


آرایش تیرهفکر نکنید که یک آرایش تیره و سیاه شما را ترسناک جلوه خواهد داد. ایـن نـوع آرایش هم برای روز و هم شب مناسب خواهـد بـود.
این سه قدم را برای انجام چنین آرایشی دنبال کنید.۱- به آرامی با مداد چشم سیاه و نرم بالا و پایین پلک را بکشید، توجه کنید که کاملاً این خط چسبیده به مژه ها باشد.

۲-بعد آن را با برس مخصوص یا حتی انگشتانتان کاملاً صاف کنید.

۳- سپس با برس نرم متوسط کمی سایه تیره بالای پلک بزنید. هر چه بالاتر از مژه ها می روید این سایه باید کمرنگ تر شود. غروب خورشید را در نظر بگیرید، در افق رنگها پررنگ تر هستند و هر چه بالاتر می رود کمرنگ تر می شود. همین رنگ را در زیر چشم هم استفاده کنید تا تاثیر بیشتری داشته باشد. برای صاف کردن گوشه ها از سایه کرم رنگ استفاده کنید تا با آن مخلوط شود. و در آخر ریمل سیاه را به مژه ها بزنید.

نکته: وقتی آرایش چشم ها زیاد باشد، لب ها باید بسیار ساده آرایش شود. سعی کنید برای لب از رنگ های روشن و تقریباً براق کننده استفاده کنید.

آرایش پررنگوقتی لب ها با رنگ های تندی مثل شرابی تیره، جگری تند یا برنز آرایش شود، بسیار شیک و در عین حال تجملی جلوه خواهید کرد.

انتخاب رنگتان هر چه باشد، بگذارید لب ها اول باشند و به چشم آیند و بعد سایر قسمت های صورت به دنبال آن باشند. با چنین آرایشی برای لب ها باید سایه چشم بسیار کمرنگ و ملایم باشد.

نکته: وقتی می خواهید برای لب از رنگ های تند استفاده کنید، با فرچه لب این کار را بکنید تا دقیق تر و راحت تر این کار انجام شود.

آرایش براقاگر تا به حال خجالت می کشیدید که از آرایش ها ی براق استفاده کنید، دیگر نترسید. برای دادن برجستگی بیشتر به چشم ها، روی پلک بالایی از سایه بژ براق یا طلایی استفاده کنید. در خط چسبیده به مژه ها سایه را پررنگ تر کنید. و بعد ریمل بزنید.

نکته: لب ها را هم می توانید براق و یا رنگی کنید. برای مطبوع تر کردن این آرایش می توانید پایین مژه ها را هم کمی از همان سایه بژ یا طلایی بزنید.

آرایش بنفشبنفش رنگی کاملاً خود نمایانه و جلوه گر است. اما این رنگ سایه های مختلفی دارد. با آرایش بنفش چهره ای کاملاً جدید به دست خواهید آورد. می توانید از آبی متمایل به ارغوانی، بنفش یاسی و یا از ارغوانی تیره استفاده کنید… برای دلخواه همه، سایه های بنفش وجود دارد و از مخلوط کردن این رنگ ها با هم نترسید چون به چهره شما توازن می دهد و خیلی بهتر از این است که همان یک رنگ را برای همه قسمت های صورت استفاده کنید.

نکته: در این آرایش از رژگونه کمتر استفاده کنید.

راههایی برای زیبا ماندن


چـیـزهایــی که می خورید می تواند به زیباتر شدن شما کـمک کند. برنامه زیبایی خود را با صبحانه، ناهار و شام آغاز کنید.

● جوانتر به نظر بیایید
بـادام خـواص فـوق العـاده ی ضد پیری دارد. نه تنها حاوی مـیــزان زیادی ویتامین e است (می دانید که این ویتامین جـزء ویـتـامین هایی است که معمولاً پشت ظرف کِرِم هاو لوازم آرایشی از آن نام می بـرنـد)، بـلـکـه حـاوی میزان زیـادی اسـیـد چـرب هـم مـی بـاشـد (کـه بـه نــرم کــردن پوست کمک می کند)، همچنین حاوی آنتی اکسیدان سلنیم می باشد. اما حواستان باشد که زیاد از این ماده ی غذایی نخورید. درست است که خواص زیبایی و آرایشی زیادی دارد، اما میزان کالریش هم بالا است و ممکن است باعث چاقی شود.

● ناخن هایی محکم داشته باشید
با خوردن پروتئین می توانید به ناخن هایتان استحکام بیشتری داده و آنها را تقویت کنید. پروتئین باعث ساختن کراتین (ماده ی تشکیل دهنده ی ناخن) می شود. سینه ی مرغ بدون پوست و استخوان، گوشت بوقلمون، ماهی تن و حبوبات همه در این منظور به شما کمک می کنند.

● موهایی براق داشته باشید
مواد غذایی که حاوی میزان زیادی ویتامین b هستند برای براقتر کردن مو بسیار مفیدند. ویتامین b در تخم مرغ، شیر، سبزیجات، و گوشت مرغ یافت می شود. سیلیکا نیز در براق و سالم نگاه داشتن مو بسیار موثر است. پوست خیار، پیاز، جو خام و جوانه ی لوبیا منابع اصلی این ماده ی معدنی به شمار می روند.

● خشکی پوستتان را از بین ببرید
ماهی به شما در این زمینه کمک زیادی می کند. ماهی (به خصوص ماهی های روغن داری مثل ماهی آزاد) حاوی اسید چرب امگا ۳ می باشد که به مرطوب کردن و تقویت پوست کمک می کند.

● چین و چروک پوستتان را برطرف کنید
ویتامین c سازنده ی کولاژن به راستی در برطرف کردن و از بین بردن چین و چروک موثر است. کیوی منبعی عالی از این ویتامین به حساب می آید چون تقریباً هر کیوی بیش از ۱۰۰ درصد از این ویتامین را در خود دارد. ویتامین c اثرات بسیار مفیدی روی سلامتی دارد، که یکی از این تاثیرات کمک به ساختن کالوژن است. وقتی بدنتان میزان بیشتری از کالوژن در خود داشته باشد، پوست قابلیت ارتجاعی و کششی بیشتری پیدا کرده و چین و چروک راحت تر از بین می روند. منابع دیگر این ویتامین مرکبات، انبه، شهد عسل و پاپایه است.

● آفتاب سوختگیتان را درمان کنید
اگر به خاطر زیاد زیر آفتاب ماندن پوستتان سوخته است، هلو و ذغال اخته بخورید. این میوه های خوشمزه حاوی میزان زیادی ویتامین e می باشند. این ویتامین به برطرف کردن قرمزی و ورم آفتاب سوختگی کمک می کند. همچنین با افزایش قابلیت کشسانی پوست، در از بین بردن چین و چروک نیز موثر است.

● دندانهایتان را سفیدتر کنید
همه ی ما می دانیم که سودا، قهوه، چای و غذاهای شیرین باعث تغییر رنگ و لکه دار کردن دندانها می شوند. اما آیا می دانستید که سیب و کرفس به از بین بردن این تغیر رنگ و سفیدتر کردن دندانها کمک می کنند؟

● گود رفتگی و سیاهی زیر چشمتان را از بین ببرید
هیچ کس دوست ندارد که زیر چشمهایش گود رفته و سیاه شود. اما اگر به این وضعیت دچار شده اید، از ویتامین c به همراه آهن استفاده کنید. این دو ماده با یکدیگر موثرترین راه برای از بین بردن سیاهی و گودرفتگی زیر چشم هستند. از سینه ی مرغ بدون استخوان و پوست (منبعی عالی از آهن) به همراه فلفل سبز، زرد یا قرمز (منبع ویتامین c) استفاده کنید.

● پوستتان را براق تر کنید
برای شاداب، مرطوب و سالم نگاه داشتن پوستتان آب بخورید. ممکن است تابه حال خیلی این را شنیده باشید، اما واقعاً صحت دارد. آب سموم را از بین برده و باعث رطوبت دادن به پوستتان می شود.

● از سرطان پوست پیشگیری کنید
گوجه فرنگی در این زمینه بسیار موثر است چون حاوی سه آنتی اکسیدان مهم ضد سرطان است: بتا کاروتین، ویتامین c و لیکوپن. گوجه فرنگی را به هر شکلی میتوانید استفاده کنید: خام، پخته یا حتی به شکل سُس. اگر می خواهید جذب لیکوپن را در بدنتان بالا ببرید، گوجه فرنگی را در مقدار کمی روغن زیتون بپزید