|
دوستداران فیلمهای هندی که سالانه 65 میلیارد روپیه پول خرج رفتن به سینما میکنند، این روزها سخت چشمانتظار... |
|
|
|
اعتصاب اتحادیه تهیه کنندگان سینمای هند که وارد دومین ماه خود شده است، وضعیت سخت و بغرنجی را برای کل سینمای هند به وجود آورده است.
به گزارش خبرگزاری فارس، نه تنها سالنهای سینمای منفرد و مولتیپلکسها از تماشاچی خالی است بلکه این روزها فیلم تازهای هم جلوی دوربین نمیرود.
تهیهکنندگان بالیوودی که بر سر تقسیم سود برابر پنجاه درصدی مالکین مولتی پکسها اختلاف دارند، بیش از شش هفته است که فیلمهای خود را برای نمایش عمومی در اختیار مولتی پلکسها قرار ندادهاند.
عدم همکاری آنها با مولتیپلکسها باعث شده تا هیچ فیلم جدید هندی طی این مدت بر روی پرده سینماهای کشور نرود. در این بین فقط چند فیلم کم اهمیت که بازیگر مشهوری نداشتند و مدتها در قفسههای بایگانی خاک میخوردند، روانه اکران عمومی شدند در کنار آن، چند فیلم جدید خارجی هم به روی پرده سینماهای هند رفت.
دوستداران فیلمهای هندی که سالانه 65 میلیارد روپیه پول خرج رفتن به سینما میکنند، این روزها سخت چشمانتظار اکران عمومی فیلمهای جدید پرسر و صدا با حضور ستارگان سرشناس هستند.
«ریشا یوسه» یک مهندس کامپیوتر 23 ساله در جنوب شهر بمبئی در حالی که با ناراحتی نگاهی به بلیط سینمایی که برای فیلم آمریکایی «سریع و آتشی4» که خریده میاندازد، میگوید: ما نمیخواهیم به تماشای این فیلم برویم ولی انتخاب دیگری نداریم. یا نباید به سینما بیاییم و یا اگر میآئیم مجبوریم این فیلمها را تماشا کنیم. اختلاف بین تهیهکنندگان سینمای هند و مالکان مولتیپلکسها در شرایط بد و سخت، به اوج خودش رسید.
پیدا نکردن سرمایهگذار، کاهش فروش بلیط سینماها، رقابت رو به افزایش تلویزیون (به ویژه در ماههای آوریل و مه که مسابقات کریکت برپا میشود) و نبود یک فیلم پرفروش در سال جدید میلادی، از جمله مشکلاتی هستند که بالیوود در حال حاضر با آنها روبروست.
شروع اعتصاب از روز چهارم آوریل، باعث تعویق اکران عمومی حداقل هفت فیلم مهم و پر سر و صدای بالیوودی شده است.
«فرشتگان و شیاطین» (قسمت دوم «رمز داوینچی») هم چند روز قبل فقط در سینماهای منفر به روی پرده رفت.
تحلیلگرائی اقتصادی میگویند اعتصاب تا به حال حداقل 350 میلیون روپیه به مولتیپلکسها ضرر زده است.
مالکان مولتیپلکسها و تهیهکنندگان هندی تا بهحال حداقل دوبار در پشت درهای بسته مذاکراتی انجام دادهاند ولی نتیجه هر دوی این مذاکرات منفی بوده است.
کشور هند 12500 سالن سینما دارد که بیش از 5 هزار تای آن را مولتیپلکسها تشکیل میدهند
برخی تحلیلگران سینمایی میگویند تهیهکنندگان هندی به دلیل مسابقات کریکت در ماههای آوریل و مه که مردم را پای صفحههای کوچک تلویزیون نگه میدارد تمایلی برای رسیدن به توافق با مولتی پلکسها نداشتند، زیرا در چنین زمانی اکران عمومی فیلمهایشان چندان برای آنها سودآور نخواهد بود.
با پایان یافتن مسابقات کریکت، میتوان امیدوار بود مذاکرات از سرگرفته شده و به نتیجه مثبتی برسد.