بعد از پیروزی اوباما در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به مطلبی برخورد کردم با همین عنوان بچه ای که اوباما را رئیس جمهور کرد. اینجا سعی کردم خلاصه ای از آن مطلب را با تاکید بر اینکه چطور شبکه های اجتماعی در زمان حاضر می تواند نقشی حیاتی در حرکت جریانات سیاسی داشته باشند را منعکس نمایم. شرایط این تاثیر را همین حالا که به انتخابات خودمان نزدیک می شویم هم می توانیم ببینیم.
فیلتر شدن Facebook نشانه نقش این سایت در روند جریانات انتخاباتی می باشد. هرچند که این نقش ساخت یافته نیست. اهمیت این موضوع چنان بالا گرفت که خبرگزاریهای معروفی چون BBC و CNN اقدام به ارائه گزارشات مختلف درباره چرایی فیلتر شدن Facebook در ایران نمودند.
در انتخابات اخیر آمریکا اتفاقی رخ داد که شاید از دید بسیاری پنهان مانده باشد و آن نقش عمده ای که شبکه های اجتماعی Social Networks در تعیین پیروزی باراک اوباما بازی کردند. بدون شک Facebook یکی از کلیدی ترین سایتهای اینترنتی در این خصوص بوده است. با توجه به حجم بالای کاربران و محبوبیت آن و همچنین معماری این ابزار از دیدگاه فنی، این سایت پتانسیل خوبی برای جذب افراد و در اختیار قرار دادن اطلاعات مورد نظر به آنها را در اختیار قرار داده بود.
اما در پس ماجرای Facebook پسری ۲۵ ساله با نام Chris Hughes قرار دارد که یک ستاره در زمینه تکنولوژی محسوب می شود. ستاره ای که تجارتش مردم هستند. هیوز بعد از پیوستن به دو هم دانشگاهیش یعنی Mark Zuckerberg و Dustin Moskovitz توانست Facebook را در مسیری جدید قرار دهد. حضور در Facebook با عنوان مشاور و سخنگو باعث شد تا مشاوران انتخاباتی اوباما از او برای طراحی بستری که نقشی کلیدی در پیروزی اوباما داشت استفاده نمایند. هیوز با پیوستن به گروه انتخاباتی اوباما طراحی سایت My Obama را به عهده گرفت. این سایت یک Social Network بود که برای اولین بار در یک رخداد سیاسی بکار بسته می شد. طراحی این سایت به شکلی بود که به کاربران اجازه می داد تا دوستان خود را به این سایت دعوت نموده و در یک فعالیت مشارکتی نسبت به برنامه ریزی کمپین های انتخاباتی اوباما در نقاط مختلف اقدام نمایند. این حرکت باعث شد تا برنامه انتخاباتی اوباما در بستری جدید و با اثرگذاری بیشتر حرکت کند.
دیوید پلاف مدیر کمپین انتخاباتی اوباما می گوید: ” تکنولوژی همیشه برای مشارکت دادن مردم در رویدادها و وقایع استفاده شده اما هیچگاه برای سازماندهی آنها مورد استفاده قرار نگرفته است. کریس این امکان را قبل از دیگران دید و بکار بست.”
هیوز چیزی را ساخت که اوباما انتظار آن را داشت اما هنوز مطمئن نبود که چه اتفاقی می افتد. او یک جامعه مجازی برای رشد و پشتیبانی فعالیتهای گروه ها ایجاد کرد و سپس این جامعه در مسیر مورد نظر حرکت کرد و رئیس خود را انتخاب نمود. موفقیت این سایت تا جایی بود که بیش از دو میلیون نفر در آن ثبت نام کردند، دویست هزار برنامه گردهمایی در آن تنظیم شد، ۳۵۰۰۰ گروه شکل گرفت، ۴۰۰۰۰۰ مطلب در وبلاگها ارسال گردید و سی میلیون دلار از ۷۰۰۰۰ نفر برای فعالیتهای تبلیغاتی جمع آوری شد.
دیوید پلاف می گوید: ” نمی توانیم نقش کریس و این سایت را در پیروزی اوباما انکار کنیم. این سایت ابتدا مثل یک بچه کوچک بود اما بعد از گذشت مدتی کار کریس و همکارانش به یک برگ برنده تبدیل شد. من بسیار خوشحالم که کریس زود به ما پیوست.”