گردآوری: گروه خبر فان شاد
کاربرد آشکار این ابزار برای رادیو و تلویزیون برای مواردی چون نظرسنجی از مخاطبان و یا شرکت در مسابقات مشهود است که علاوه بر جنبه اطلاعرسانی درآمد قابل توجهی را برای اپراتورهای مخابراتی به همراه داشته است.
رسانههایی مانند رادیو و تلویزیون ، مدتی است که در برنامههای مختلف مخاطب را تشویق میکنند با ارسال پیامک به برنامه مذکور در نظرسنجی و یا مسابقات پیامکی شرکت کند و تقریبا کمتر برنامه صدا و سیما از این ابزار استفاده نکرده است. چراکه از منظری، این شیوه، علاوه بر هزینهی کمتر نیروی انسانی و سایر ملزومات، امکان شرکت تعداد بسیار بیشتری از مخاطبان را در طرح مسابقه یا نظرسنجی فراهم میکند.
بدین ترتیب رشد استفاده از پیام کوتاه تا حدی پیش رفته که روزانه میلیونها SMS از طریق شبکه ارتباطات سیار رد و بدل میشود؛ هرچند ممکن است بخشی از این پیامها شخصی باشد، اما در این میان کاربرد این ابزار اطلاعرسانی در برنامههای تلویزیونی درآمد ویژهای را نصیب شرکتهای مخابراتی کرده است.
بهعنوان مثال یکی از این برنامهها برنامه ورزشی "نود" است که دستکم هفتهای یکبار، دوشنبه شبها از کانال سه تلویزیون پخش میشود. اگر به طور میانگین در هر برنامه یک میلیون و دویست هزارپیامک توسط مشترکان برای شرکت در نظرسنجی این برنامه ارسال شود و با توجه به اینکه اعداد به عنوان پیامکها لاتین محاسبه میشوند و تعرفه 222 ریالی برای این پیامها محاسبه میشود، میتوان درآمد یکساله مخابرات از این نظرسنجی پیامکی را محاسبه کرد.
بر اساس این محاسبه و با توجه به وجود 52 هفته در سال اگر تعداد یک میلیون و دویست هزار پیامک را در عدد 22/2 تومان ضرب کنیم، رقم بهدست آمده بیش از 26 میلیون و 600 هزار تومان میشود و با ضرب این رقم در عدد حدودی 55 برنامه در سال، نتیجه بهدست آمده در حدود یکونیم میلیارد تومان درآمد خواهد بود. |